poniedziałek, 19 września 2016

Złota Karoca vs. Szklana Karoca + Prinsjesdag już jutro + Powiadomienie



Złota Karoca była prezentem mieszkańców Amsterdamu dla królowej Wilhelminy z okazji inauguracji. Pierwszy raz była użyta w 1901, podczas jej ślubu z księciem Hendrikiem. Później była wykorzystywana na ślubach jej następców, Juliany, Beatrix i Willema-Alexandra. Również można było ją zobaczyć podczas chrztu królowej Juliany i księżniczki Beatrix. Jednak jest znana z tego, że jest używana podczas Prinsjesdag, czyli uroczystego otwarcia parlamentu.



Na co dzień karoca jest ukryta w Stajni Królewskiej w Pałacu Noordeinde. Rocznie, odbywa tylko jedną podróż (spod Pałacu do Ridderzaal, w dzień Prinsjesdag). Można ją zobaczyć z bliska podczas trwających wystaw (odbyły się one m.in. w 2002 i 2015).



W 2015 została użyta po raz ostatni, ponieważ karoca przejdzie kilkuletnią renowację.


Szklana Karoca, została zbudowana w 1826 dla króla Willema I. Pomimo iż nie jest złota, to prezentuje się bardzo efektywnie.


Ma 7 okien, w środku obita jest purpurowym aksamitem. Nazwa karocy pochodzi od szkła, które chroni ozdobę poręczy.



W 2015 została zakończona jej renowacja, trwająca od 2010. Jutro para królewska dotrze nią do Ridderzaal.


Która bardziej się Wam podoba ?

***
A więc, to już jutro! Prinsjesdag. Cóż, kto nie czeka co roku na trzeci wtorek września ? Planowane jest, że o godzinie 13 para królewska wsiądzie w Szklaną Karocę i pojedzie do Ridderzaal. Odległościowo jest to 650 metrów, wg planu droga ma zająć około 15-18 minut. Po wejściu pary królewskiej i pary książęcej król rozpocznie czytać mowę tronową, czyli Troonrede. Około 13:30 para królewska wsiądzie do karocy w drogę powrotną. Na koniec Willem-Alexander, Máxima, Constantijn i Laurentien pojawią się na balkonie Pałacu Noordeinde. Zakończenie ceremonii przewidziane jest na godzinę czternastą.

Co do relacji na żywo: być może zacznie się ona przed 12:55. Tak jak pisałam, wszystko zależy od mojego tempa ;) Postaram się jak najszybciej być tutaj z Wami. Mam nadzieję, że będę mogła powymieniać się opiniami z tymi, którzy będą mogli obejrzeć (bo wiem, że ta godzina nie jest zbytnio na rękę osobom pracującym/uczącym się).


Kto nie oglądał, poniżej może obejrzeć Prinsjesdag sprzed roku:


***
Zapewne pamiętacie post, w którym pisałam o poszukiwaniu osoby, która mogłaby pomóc mi w pracy nad blogiem (LINK). Napisałam go 31 lipca. Do tej pory nikt się nie zgłosił. Cóż, jest mi przykro z tego powodu, bo oznacza to, że notki będą pojawiały się rzadziej niż dotychczas. Jestem tylko człowiekiem, mam swoje obowiązki i inne zajęcia. Musicie mnie zrozumieć. Co do notek z wyjść to będą pojawiały się tak jak dotychczas.

Jednak jeśli ktoś chciałby pomóc mi w tej pracy to jestem otwarta na współpracę :)





Zdjęcia: Vorsten, Flickr, Rijksoverheid, Zoots, Klemko, i,ytimg.com, Volkskrant, RTL Nieuws, tweedehandswerk.nl

5 komentarzy:

  1. Gdybym miała czas, to chętnie bym Ci pomogła, ale wiem, że nie wchodzi to w grę, bo sama prowadzę dwa blogi i wiem, ile zajmuje to czasu.

    Jutro niestety nie będę mogła być na żywo, bo wracam o 16:00. Ciekawe, co założy Maxima.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe co założy Maxima, zawsze pięknie wygląda na Prinsjesdag. Bardzo się cieszę, że będę mogła w tym roku oglądać na żywo :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja obejrzę dopiero po pracy :( Ale będę czekać z niecierpliwością na pierwsze zdjęcia na przerwie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj, a ja jak zwykle nie dam rady :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Postaram się śledzić na żywo :)

    OdpowiedzUsuń